Pontoksen 73-prosenttisesti omistama, suomalaisille tuttu Viron kaupan alan lippulaivakeskus Viru Keskus juhlii tänään lähes 20-vuotisen historiansa suurinta uudistusta, kun se avaa kävijöille 88-prosenttisesti uusitun keskuksen. Uudistuksen keskiössä on ruoka- sekä kauneus- ja terveysalueet, 47 uutta palvelu- ja myyntipistettä sekä lähes 39 uutta myymäläkonseptia. Yhteensä noin 35 miljoonan euron investoinnit vaatineen, 2 vuotta kestäneen uudistuksen tuloksena on Viron nykyaikaisin osto- sekä palvelukokemus. Viru Keskuksessa on nyt esimerkiksi kansainvälisten brändien uusimpia konsepteja, joita ei tähän asti ole ollut Virossa tai koko Baltian alueella.
Täyteen vuokrattu Viru Keskus houkuttelee kävijöitä häkellyttävät 40 000 ihmistä päivittäin tehden siitä Viron vierailluimman paikan ohittaen muun muassa lentoaseman ja vanhan kaupungin pääaukion. Uudistusohjelman vielä ollessa kesken Viru Keskuksen myynti ylsi jo samalle tasolle kuin ennen koronapandemiaa. Omistajat eli Pontos ja sijoitusyhtiö Kapitel investoivat uudistukseen noin 20 miljoonaa ja kauppakeskuksen vuokralaiset noin 15 miljoonaa. “Olemme erittäin ylpeitä siitä, kuinka Viru Keskus ketteränä ja innovatiivisena toimijana on kyennyt integroimaan fyysisen, sosiaalisen ja elämyksellisen puolen uudistuksessaan. Uudistus kattaa sisätilat, laajentuneet kulkureitit sekä myymäläkonseptit. Viru Keskus on yksi Viron ja Baltian alueen edelläkävijöistä, ja se näyttää suuntaa kauppakeskussektorilla. Yhteistyö kaupungin kanssa ja tulevaisuudessa valmistuva keskuksen vierestä kulkeva raitiovaunulinja integroi keskuksen entistä paremmin kaupunkiympäristöönsä, mikä tekee jo valmiiksi hyvästä sijainnista loistavan”, kommentoi Pontoksen kiinteistösijoitusjohtaja Päivi Tomula.
Viru Keskus yhdistää nyt kulinaristiset elämykset, harrastusmahdollisuudet, hyvinvointipalvelut ja ostokset yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Keskuksen ruokakorttelissa on viereiseen Tammsaaren puistoon aukeava terassi, ja yhtiö on panostanut sisätilojen viheralueisiin ja luonnonvalon lisäämiseen. Sisäkulkureittejä on tehty sujuvammiksi ja alueita on keskitetty. Kokonaisuus tukee modernia ostokokemusta ja on kävijöille viihtyisä.
Kauppakeskusten tulevaisuus perustuu asioinnin helppouteen ja asiakaskokemuksen laatuun. ”Pystyimme toteuttamaan uudistuksen Viru Keskuksessa kauppakeskusten kannalta myrskyisimpänä aikana, ja uudistus tuottaa jo nyt tulosta. Keskus on nyt one-stop-shop kävijöille ja kaupunkilaisille. Vuokralaisemme, jotka ovat hyödyntäneet keskuksen uudistusta ja päivittäneet tarjontaansa, ovat kasvattaneet myyntiään jopa 30 %. Keskiostoksen nousu on myös merkittävä”, kommentoi Viru Keskuksen toimitusjohtaja Gertti Kogermann.
Asiakaskokemuksen ja elämyksellisyyden lisäksi Viru Keskus on edelläkävijä käytönaikaisen ympäristövastuullisuuden saralla – yhtiöllä on ainoana kauppakeskuksena Baltiassa korkeimman platinatason LEED O&M -sertifikaatti*. Tunnustus on myönnetty ansiokkaasta energiatehokkuudesta, kierrätyksestä sekä luonnonvarojen kestävästä käytöstä ja vanhojen rakennusten osalta korkea ympäristöluokitus on ainutlaatuinen. Viru Keskus on jo pitkään saavuttanut vuosittain 15 prosentin kokonaisenergiansäästön käyttämällä Pontoksen toisen portfolioyhtiön R8 Technologiesin itseoppivaa tekoälyyn perustuvaa kiinteistöautomaation hallintaohjelmaa. Älyratkaisujensa ansiosta Viru Keskus pystyy tarjoamaan vuokralaisilleen lähes puolet halvemmat ylläpitokulut kuin muut vastaavat kauppakeskukset Baltiassa.
* Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) -sertifikaatti Operations & Maintenance (O&M) -luokassa. LEED-luokitus on maailman käytetyin globaali rakennusten ympäristöluokitusjärjestelmä.
Uudistuksen sisältö
Uudistetut alueet ja lisäpalvelut:
– Kauneus- ja terveyspalveluille on omistettu oma Ilusfäär-kerros sekä Kaubamajan World of beauty-maailma. Asiakas voi nauttia Viron parhaasta kauneusalan tavaratalosta sekä liikunta- ja viihdepalveluista, terveyspalveluista sekä ammattimaisista esteettisistä kauneustoimenpiteistä saman katon alla.
– Ensimmäisessä kerroksessa sijaitsee 15 ravintolan ruoka- ja ravintolakeskittymä. Korkeatasoinen katuruokakonsepti kokoaa yhteen Viron parhaita tuotemerkkejä, ravintoloitsijoita ja tunnettuja kokkeja – sekä sisältää Mikkellerin artisaaniolutravintolan.
– Keskuksen katolla on padel-kenttä.
– Tallinnan tunnettu ja maailman parhaan kirjakaupan tittelillä 2022 tunnustettu kirjakauppa on uudistettu sen lounaskahvila Literaatin kanssa. Viihtyisä sisustus nojatuoleineen yhdessä laadukkaan ruokavalikoiman kanssa tukee asiakkaan innostusta lukemista kohtaan.
Nostoja uusista myymälöistä ja myymäläkonsepteista:
– Niken ja adidasOriginalsin lippulaivamyymälät, joista Adidaksen myymälä on neljäs Euroopassa ja Niken myymälä Baltian alueen suurin
– Naisten, miesten ja lasten muotibrändi ARKET ensimmäisenä itä-Euroopassa
– ARKET:n yhteydessä on kahvila, jota kehittää palkittu ruotsalainen kokki Martin Berg. Kahvilan tavoitteena on kannustaa kestävään kulutukseen, joten kahvilasta saa luomukahveja ja siellä on laaja kasvismenu sekä sesongin leivonnaisia ja ruoka-annoksia. Kahvilasta on myös hieno näköala Vanhaankaupunkiin.
– Uudet myymälät ja myymäläkonseptit: Pinko, adidas Originals, Under Armour, Guess by Marciano, Apple
– Kansainväliset tuotemerkit kuten GANT ja useat muut myymäläkonseptiaan uudistaneet tuotemerkit ilahduttavat asiakkaita uusilla ja uudistetuilla myymälöillään.
– GRENARDI, yksityistä palvelua tarjoava koruliike tarjoaa suuren valikoiman moderneja koruja suoraan Euroopan muotipääkaupunkien sydämistä.